Thursday, March 31, 2011

Bulgarian Orthodox Church (БЪЛГАРСКА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА) Readings For Friday, 1 April

From:  http://www.bg-patriarshia.bg/ and orthodoxlife.info

Reading for the Day:


Saints/Martyrs/Feasts/Fasts to be observed/commemmorated/celebrated:  The 4-th week of the Great Lent, Adoration of Cross, Tone three
Great Lent. Martyrs Chrysanthus and Daria, and those with them at Rome: Claudius, Hilaria, Jason, Maurus, Diodorus presbyter, and Marianus deacon (283). St. Sophia of Slutsk and Minsk (1612). St. John confessor (1932). New Hieromartyr archbishop Macarius (Vasiliev). St. Innocent of Komel (Vologda), disciple of St. Nilus of Sora (1521). Martyr Pancharius at Nicomedia (302). Martyr Dimitri of Tornada (564). St. Bassa, nun, of Pskov (1473). The Smolensk "Tenderness" Icon of the Mother of God (1103). New Martyr Demetrius at Constantinople (1564) (Greek). Righteous Mary, wife of Vsevelod III (1206). New Martyr Nicholas of Karamanos in Smyrna (1657).




НАЧАЛО


април 2011, петък


Преп. Мария Египетска. Св. мчк Аврамий Български (Прежд. лит.) (Вечерта Малко повечерие с Богородичен акатист ­ IV статия)

Св. Климент Охридски


КРЪСТОПОКЛОННА НЕДЕЛЯ

(3 Неделя на Великия пост)



angelskrust.JPG
 
Като преполовихме сега тези свети постни дни, нека се възрадваме духовно, покланяйки се на честния Кръст, и като се насладихме на него, нека се подвизаваме и през останалите дни до Христовите страдания, очиствайки телата си и просветлявайки душите си с усърдни молитви, за да достигнем чисти до Възкресението Господне.


Ето, нашият Господ Бог ни призовава към светла радост, запазвайки небесни венци за тези, които са гладували и жадували заради Него, и за пребиваващите в бодърстване и в духовен подвиг. Не трябва да се лишаваме през време на този свят пост от неизказаната радост и от нетленните венци поради сластолюбие и леност. Това, с което ние наслаждаваме гърлото си за кратко време, после се оказва по-горчиво от жлъчка. За да ни предпази от това, апостол Павел казва: „Да не ви съблазнява дяволът с ядене и пиене до пресищане". Той е казал още: „Не се опитвайте с вино, понеже в него няма спасение". И Сам Господ ни забранява това с думите: „Внимавайте над себе си, да не би сърцата ви да бъдат отегчавани с преяждане, пиянство и житейски грижи". И светите отци ни предпазват от това, казвайки:  „Ако вчера си бил любител на изобилни трапези, то днес се прояви като силен постник; ако вчера си бил плътоугодник, днес се прояви като украсител на душата си!"



Братя, не трябва само на думи да бъдем християни, но да покажем и добри дела, за да не ни каже Господ Бог: „Тези люде Ме почитат само с устата си, а сърцата им стоят далеч от Мене".  Наистина, така ви виждаме. Нали ако някое писмо от земен княз дойде до подвластните му граждани, всички идват със страх и изслушват тези думи и като ги чуят, изпълняват  заповяданото от княза? Макар Бог да ни зове всеки ден при Себе Си чрез пророците апостолите и светите отци, и дори със Своите уста чрез светото Евангелие ни призовава към неугасващата светлина, към безкрайната радост и в небесното царство, което Той е приготвил за изпълняващите Неговата воля, все пак няма кой да послуша и да прибегне при Него, няма кой да изпълнява волята Му.



Виждате ли, братя, Божията любов към нас: Бог не претърпя да гледа как ние човеците сме се поробили на дявола, принасяйки приношение на бездушните кумири. И наистина сърцата им бяха тъй заслепени от дявола, та едни принасяха в жертва на кумирите своите синове, а други - своите дъщери.   Като не търпеше всичко това, нашият Господ Бог дойде на земята, за да освети с Божията благодат човеците и да ги възведе отново на небето. Заради това Той се кръсти, давайки ни образец на кръщението. И ето, Той пак подновява кръщението чрез този
свят пост - каквото сме съгрешили пред кръщението си, чрез пост да се очистим. Затова, като се препашем здраво с въздържанието, нека се подвизаваме, след като преполовихме тези постни дни. Ако ли пък сте ги прекарали в леност, то поне отсега нататък ги завършете богоугодно. Нека не ви бъде тежко да идвате в църквата за Божието дело; да слушате в нея Светото Писание и да правите добро, за да се освети душата ви и да се опази тялото ви чрез Бога.Братя, като стоите в храма, не разговаряйте нищо и с никого, за да не изгубите своята награда;защото оня, който без страх разговаря храма с другиго, доставя радост на дявола. От следния пример разберете. Когато човеците застанат пред земен цар, никой не се осмелява да каже празна дума, нито да гледа с очите си другаде, нито да се докосва до него. Та ако ние почитаме и се боим от земните които са също такива смъртни човеци като нас, не трябва Го прославяме със страх и трепет! Нека разберем църковната служба - кое е по-смайващо от това: да видиш Божия Син принасян в жертва заради тебе, превръщащ хляба в Свое Тяло и проливащ Своята Кръв за опрощаване на греховете ти? Затова нека пристъпим със страх към светите Тайни и да ги приемем с чиста уста и с открито сърце. Нека премахнем всякаква вражда и така да достигнем до светлото Възкресение Христово и да се насладим на тази радост. Нека отсега нататък спазваме чисти тези свети постни дни и нека не ви бъде тежко да служите на Бога.Подканвам ви с обич към добър подвиг, та при възкресението да чуем оня свят глас на нашия Господ Бог,призоваващ праведните с думите: „Дойдете вие, благословените на Моя Отец, наследете царството, приготвено за вас" - чрез Иисуса Христа, нашия Господ, на Когото да бъде слава во веки. Амин!




Из „Св. Климент Охридски, Слова и поучения"



Синодално издателство, С., 1970





No comments:

Post a Comment